מניעה וטיפול בנקעים בקרסול חזרה מהירה לפעילות ספורטיבית

השבוע הגיע לארץ למספר ימים סלבריטי גדול ואני לא מתכוונת לבוב דילן...
בריאן מליגן , איש מדהים, סלבריטי אמיתי מתחום הפיזיתרפיה המנואלית בעולם, ברנש ניו-זילנדי שנושק ל-80 עם אנרגיות של "פרחח" צעיר הגיע לארץ והעביר שתי סדנאות לפיזיותרפיסטים על השיטה שהוא הגה שעיקרהMobilization With Movement שכל פיזיותרפיסט מעודכן צריך להכיר ורצוי אף יותר להשתמש- או כמו שאמר מליגן עצמו, כל פיזיותרפיסט צריך לשאול את עצמו
"could I use it?? Would I use it?? Should I use it??".
התיאוריה שמאחורי השיטה אומרת שמשטחים מפרקיים במפרק כאוב ומוגבל בתנועה עומדים לא פעם באופן שגוי אחד מול השני וכדי לאפשר את התנועה עלינו לתקן את המנח המפרקי באופן שמקל על הכאב ולאפשר למטופל לבצע תוך שמירת התיקון את התנועה/תפקוד הבעייתי למספר חזרות מותאם למצבו . מפתיע כל פעם מחדש עד כמה יפה זה עובד.

אז תשאלו מה עניין נקעים בקרסול לבריאן מליגן?

 

ובכן, מה אתם הספורטאים ואנחנו הפיזיותרפיסטים יודעים על נקע כל השנים?? סיפור החבלה יהיה דומה ברוב המקרים: "רצתי , ניתרתי ובנחיתה לא מוצלחת סובבתי את הקרסול, נמתחה לי הרצועה ומאז אני לא יכול לדרוך והקרסול נפוח..."

 

וכן, זה מה שנהוג לחשוב- מתיחה וקרעים מיקרוסקופיים או חמורים יותר של ATFL- הרצועה שמחברת בין פטישון השוקית (העצם הארוכה הצדית של השוק) לתלוס, אחת מעצמות הקרסול היושבת מעל עצם העקב ומתחת למגרעת שנוצרת בחלקן התחתון של הפיבולה (שוקית) והטיביה (שוקה)- העצם הארוכה הפנימית של השוק. בד"כ מנגנון הפציעה הוא כאשר כף הרגל נמתחת כלפי מטה ומסובבת פנימה באופן שעולה על היכולת הפיזיולוגית של הרצועה והשרירים לרסן את התנועה. עם זאת, העובדה שרצועה זו מצויה מחוץ למפרק ועם זאת המפרק מתנפח כל כך ומוגבל בתנועה אינה מתיישבת עם הידע הקיים. בנוסף, נבדק והוכח שמידת חוסר היציבות המכני אינה בהכרח קשורה ביכולת התפקודית לאחר נקעים בקרסול.

בריאן מליגן הניח שהמתיחה החזקה אינה קורעת בעצם את הרצועה- זהו קומפלקס רצועתי חזק מאד- אלא גורמת למשיכת השוקית לפנים ביחס לשוקה ובכך גורמת לשיבוש מנח המשטחים המפרקים אחד מול השני לכאב, חוסר יציבות ולהפרעה לתנועה התקינה של המפרק.
הנחה זו הוכחה כנכונה במחקרים רנטגניים ומחקרי MRI שהשוו מנח העצמות בנבדקים בריאים ונבדקים שעברו נקע בקרסול.

גם בשלב החריף ממש, מסתבר שתיקון ידני שממקם אחורה מחדש את השוקית ומאפשר לבצע ללא כאב את תנועות הקרסול, מקצר מאד את מהלך ההחלמה !!

ניתן לשפר את טווח דורסיפלקסיה בעמידה והליכה וכן את טווחי התנועה לפלנטיפלקסיה ואינברסיה- שילוב התנועות של משיכת כף הרגל מטה ופנימה- ולשפר בכך את היכולת לעלות על האצבעות ולחזור לניתור וריצה. 
לשימור התוצאה ניתן להניח טייפ ריגידי באופן השומר את השוקית במקומה ביחס לשוקה.

מחקרים עדכניים הוכיחו כי שימוש בטכניקת הטייפינג הזו מוריד באחוזים ניכרים את שכיחות הנקעים בקרסול בקרב שחקני כדורסל בגילאי 13 ועד 23.

 

  1. Mulligan BR. Manual Therapy "NAGS," "SNAGS," "MWMSs," etc., 5th edition. Wellington, New Zealand: Plane View Services, 1.LTD;1 2004
     
  2. Hubbard TJ, Hertel J, Sherbondy P. Fibular position in individuals with self-reported chronic ankle instability. J Orthop Sports Phys Ther 2006;36(1):3-9
     
  3. Moiler k, Hall T, Robinson K. The Role of fibular tape in the prevention of ankle injury in basketball: a pilot study. JOSPT 2006: 36(9): 661-8